Wednesday, 23 December 2015

Perhatian buat perokok!

PERHATIAN buat Perokok!!!
Kulit tak sihat? Selalu selsema, weng, pening, demam? ini adalah antara kesan sampingan rokok yg kebanyakkanorang  rasa biasa aje.kenapa?
Terbukti secara kajian!!
Rokok mem'bakar' Vitamin C dalam badan
Ini adalah salah satu kesan rokok pada badan pencintanya.
Kekurangan Vitamin C menyebabkan sistem imun lemah dan dalam masa sama merosakkan sistem paru-paru, kulit dan lain-lain yang boleh menyebabkan kanser.
Inilah pakej yang dibawa sekali dgn setiap pembelian rokok.pembelian rokok 
Anda masih mengatakan ya pada rokok??
Jom ikhtiar dgn Shaklee bagi mereka yang ingin memulihkan diri dari bencana rokok dgn WA 
017 6221575 untuk konsultansi lanjut...

Thursday, 6 November 2014



One young man went to apply for a managerial position in a big company. He passed the initial interview, and now would meet the director for the final interview.

The director discovered from his CV that the youth's academic achievements were excellent. He asked, "Did you obtain any scholarships in school?" the youth answered "no".

" Was it your father who paid for your school fees?"

"My father passed away when I was one year old, it was my mother who paid for my school fees.” he replied.

" Where did your mother work?"

"My mother worked as clothes cleaner.”

The director requested the youth to show his hands. The youth showed a pair of hands that were smooth and perfect.

" Have you ever helped your mother wash the clothes before?"

"Never, my mother always wanted me to study and read more books. Besides, my mother can wash clothes faster than me.

The director said, "I have a request. When you go home today, go and clean your mother's hands, and then see me tomorrow morning.

The youth felt that his chance of landing the job was high. When he went back home, he asked his mother to let him clean her hands. His mother felt strange, happy but with mixed feelings, she showed her hands to her son.

The youth cleaned his mother's hands slowly. His tear fell as he did that. It was the first time he noticed that his mother's hands were so wrinkled, and there were so many bruises in her hands. Some bruises were so painful that his mother winced when he touched it.

This was the first time the youth realized that it was this pair of hands that washed the clothes everyday to enable him to pay the school fees. The bruises in the mother's hands were the price that the mother had to pay for his education, his school activities and his future.

After cleaning his mother hands, the youth quietly washed all the remaining clothes for his mother.

That night, mother and son talked for a very long time.

Next morning, the youth went to the director's office.

The Dir ector noticed the tears in the youth's eyes, when he asked: "Can you tell me what have you done and learned yesterday in your house?"

The youth answered," I cleaned my mother's hand, and also finished cleaning all the remaining clothes'

“I know now what appreciation is. Without my mother, I would not be who I am today. By helping my mother, only now do I realize how difficult and tough it is to get something done on your own. And I have come to appreciate the importance and value of helping one’s family.

The director said, "This is what I am looking for in a manager. I want to recruit a person who can appreciate the help of others, a person who knows the sufferings of others to get things done, and a person who would not put money as his only goal in life.”

“You are hired.”

A child, who has been protected and habitually given whatever he wanted, would develop an "entitlement mentality" and would always put himself first. He would be ignorant of his parent's efforts. If we are this kind of protective parents, are we really showing love or are we destroying our children instead?

You can let your child live in a big house, eat a good meal, learn piano, watch on a big screen TV. But when you are cutting grass, please let them experience it. After a meal, let them wash their plates and bowls together with their brothers and sisters. It is not because you do not have money to hire a maid, but it is because you want to love them in a right way. You want them to understand, no matter how rich their parents are, one day their hair will grow gray, same as the mother of that young person. The most important thing is your child learns how to appreciate the effort and experience the difficulty and learns the ability to work with others to get things done.

im so touched....

Saturday, 25 October 2014

O Angel Of Death...

Very touching poem

" I'm Malakul Maut "

It was early in the morning at four,
When death knocked upon a bedroom door.

Who is there? The sleeping one cried.
I'm Malkul Maut (Angel Of Death), let me inside.

At once, the man began to shiver,
As one sweating in deadly fever,

He shouted to his sleeping wife,
Don't let him take away my life.

Please go away, O Angel of Death!
Leave me alone; I'm not ready yet.

My parents and family on me depends,
Give me a chance, O please prepense!

The angel knocked again and again,
Friend! I'll take your life without a pain,

Its your soul Allah requires,
I come not with my own desires..

Bewildered, the man began to cry,
O Angel I'm so afraid to die,

I'll give you gold and be your slave,
Don't send me to the unlit grave.

Let me in, O Friend! The Angel said,
Open the door; get up from your bed,

If you do not allow me in,
I will walk through it, like a Jinn.

The man held a gun in his hand,
Ready to defy the Angel's stand..

I'll point my gun, towards your head,
You dare come in; I'll shoot you dead.

By now the Angel was in the room,
Saying, O Friend! Prepare for you doom.

Foolish man, Angels never die,(except when Allah will give death to everyone on day of kayamat)
Put down your gun and do not sigh.

Why are you afraid! Tell me O man,
To die according to Allah's plan?

Come smile at me, do not be grim,
Be Happy, to return to Him.

O Angel! I bow my head in shame;
I had no time to take Allah's Name.

From morning till dusk, I made my wealth,
Not even caring for my own health.

Allah's command I never obeyed,
Nor five times a day I ever prayed.

Ramadan came and a Ramadan went,
But I had no time to repent.

The Hajj was already FARD on me,
But I would not part with my money.

All charities I did ignore,
Taking usury more and more.

Sometimes I sipped my favorite wine,
With flirting women I sat to dine...

O Angel! I appeal to you,
Spare my life for a year or two.

The Laws of Quran I will obey,
I'll begin my SALAT this very day.

My Fast and Hajj, I will complete,
And keep away from self-conceit.

I will refrain from usury,
And give all my wealth to charity,

Wine and wenches I will detest,
Allah's oneness I will attest.

We Angels do what Allah demands,
We cannot go against His commands..

Death is ordained for everyone,
Father, mother, daughter or son.

I’m afraid this moment is your last,
Now be reminded, of your past,

do understand your dreadful fears,
But it is now too late for your tears.

You lived in this world, two score and more,
Never did to you, your people adore.

Your parents, you did not obey,
Hungry beggars, you turned away.

Your two ill-gotten, female offspring,
In nightclubs, for livelihood they sing.

Instead of making many more Muslims,
You made your children non-Muslims?

You did ignore the Mua'dhin Adhaan,
Nor did you read the Holy Quran.

Breaking promises all your life,
Backbiting friends, and causing strife

From hoarded goods, great profits you made,
And for your poor workers, you underpaid.

Horses and cars were your leisure,
Moneymaking was your pleasure.

You ate vitamins and grew more fat,
With the very sick, you never sat.

A pint of blood you never gave,
Which could a little baby save?

O Human, you have done enough wrong,
You bought good properties for a song.

When the farmers appealed to you,
You did not have mercy, tis true.

Paradise for you? I cannot tell,
Undoubtedly you will dwell in hell.

There is no time for you to repent,
I'll take your soul for which I am sent.

The ending however, is very sad,
Eventually the man became mad

With a cry, he jumped out of bed,
And suddenly, he fell down dead.

O Reader! Take moral from here,
You never know, your end may be near

Change your living and make amends
For heaven, on your deeds depends.

if this poem inspires you,
It can help someone too.

At least take some time, and do not ban
And send it to as many people as you can.

This poem may change many lives,
And Allah may have for you a great surprise...

Monday, 20 October 2014


Siapa ayah...abah...bapak...daddy...abi...walid?

Berbahagialah dan bergembiralah menjadi seorang ayah....

Bila mak tak tenteram ketika mengandungkan anak, ayah menemani mak...ayah tak kisah

Bila mak beranak, ayah jaga mak, ayah memasak sambil jaga anak yg lain...ayah tak kisah

Bila anak nangis, mak marah anak, ayah marah balik mak, mak pergi pujuk anak...ayah tak kisah

Bila dapat gaji, ayah bagi duit kat mak utk cukupkan belanja...ayah tak kisah.

Bila baju sekolah ngan baju harian dah buruk,ayah suruh mak beli baju baru, sedang baju ayah sendiri dah lusuh, seluar dalamnya dah tetas...ayah tak kisah

Bila ayah lepaskan anaknya utk bernikah, tiada yg tanya perasaan ayah yg menangis dihati melepaskan anak tercinta...ayah tak kisah

Bila anak peluk mak, tunjukkan sayang mak,ayah pendam rasa...ayah tak kisah.

Bila anak nak balik ayah ingatkan mak makanan kegemaran anak, mak masak dapat pujian...ayah tak kisah

Bila anak berjaya dalam pelajaran, ayah nangis gembira di dalam bilik,tiada yg tahu...ayah tak kisah

Bila anak telefon duk cakap rindu kat mak, tapi langsung taknak cakap dgn ayah, ayah sedih tapi janji mak gembira...ayah tak kisah

Begitulah pengorbanan seorang ayah. Dia tak kisah bajunya carik, dia tak kisah badannya letih, dia tak kisah jika tiada yg merinduinya, dia tak kisah jika semua pujian dilemparkan pada mak...kerana yang dia kisah...agar anaknya membesar dgn baik, cantik baju dan akhlaknya, agar isterinya bahagia, agar keluarganya hidup sempurna...ayah seorang jeneral yg tak pernah mintak balasan atas segala usaha murninya, jadi...sayangilah ayah kita sebagaimana kita sayangi mak kita...

Sunday, 19 October 2014

Bersyukurlah ada suami

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم 


Semalam Ustaz sedih mendapat khabar berita sahabat baik mengalami ujian rumahtangga yang agak besar. Ustaz sekadar berpesan pada diri sendiri, bukanlah Ustaz yang terbaik, cuma mungkin dapat membantu sediki sebanyak dalam hal ini. Sebenarnya tanggungjawab suami selain memberi nafkah dan mencari rezeki, jangan lupa bimbing anak dan isteri kita.. Kalau suatu hari berlaku selisih faham, jangan cepat menuding jari.. Duduk berbincang dan cari kata sepakat.. Tiada bumi tak ditimpa hujan."

Teringat gelagat ayah di suatu petang,
"Bila melihat emak mula bising bersuara, ayah tak mau balas dengan kata-kata.. Ayah keluar hidupkan enjin motor, pergi ke kedai beli kuih muih kesukaan emak.. Bila sampai saja di rumah, ayah hulur pada emak, muka yang tadi masam terus tersenyum lebar, Alhamdulillah.. Suami kena tahu kesukaan isteri, supaya mudah memujuk hatinya.

Ayah perkongsikan pengalaman hidupnya, kata ayah, persefahaman antara suami dan isteri bukan boleh dicapai sehari dua.. Ia merupakan satu perjalanan sepanjang usia perkahwinan. Cabaran dan dugaan pastinya tidak sama, di awal, pertengahan dan di hujungnya.. Sebab itu, sikap saling memberi dan menerima sangat perlu dipupuk dan dibaja.. Memberi kelebihan diri untuk saling melengkapi.. Menerima kekurangan untuk saling menginsafi, suami mahu pun isteri bukanlah manusia yang sempurna, tidak ada yang sempurna dalam hidup di dunia.

SILAP ISTERI YAng terlepas pandang.  Kesilapan isteri bermula apabila melupakan kebaikan suami kerana benci dengan sikapnya yang tidak menyenangkan hati.. Silap dan menjadi dosa andai keistimewaan suami orang yang sering dibicarakan.. Atau lelaki lain yang selalu disebut-sebutkan, Keburukan suami dijaja, atas alasan minta nasihat rumahtangga.. Tapi apa maknanya kalau semua orang bercerita..

Rasulullah s.a.w pernah mengingatkan melalui sabdanya yang bermaksud: "Wahai kaum wanita, aku lihat kamu ini lebih banyak di neraka," Seorang wanita lalu bangun bertanya, "Apakah yang menyebabkan yang demikian? Adakah sebab kami ini kufur?"

Rasulullah s.a.w menjawab, "Tidak.. Bukan begitu.. Tetapi ada dua tabiat kamu yang tidak elok yang boleh menjerumuskan kamu kedalam neraka : 
1. Kamu mudah mengutuk atau menyumpah.
2. Kamu mudah kufurkan kebaikan suami.

Ada kalanya, isteri merajuk tanpa sepatah kata.. Suami yang tak tahu menahu, terus buat biasa.. Muka isteri semakin kelat, hilang serinya.. Menahan ego diri, ingin dipujuk dengan kata cinta, namun tidak berbicara dan bersemuka.. Suami tertanya-tanya sendiri, akhirnya terasa hati.. Salah siapa agaknya, bila masing-masing memendam rasa.. Kasih mula bertukar marah.. Marah marak menyala-nyala, siapa yang rugi?..

 Satu perbualan yang ustaz dengar boleh diambil contoh yang baik..
"Awak beruntung ya, dapat suami yang memahami.. Tak seperti saya.. Hari-hari menjeruk rasa, "luah seorang kawan yang baru beroleh cahaya mata..

"Suami saya juga ada kurangnya..Tapi kelebihannya lebih banyak untuk saya perkatakan.. Saya pun isteri yang ada salah dan silap, "jawab perempuan itu supaya dia buka mata..
Sebenarnya, memang ada suami yang tak pandai uruskan rumah tangga, namun dia bijak berjenaka, meriah suasana.. Ada suami yang jarang menghadiahkan bunga, tapi selalu membelanjakan anak dan isteri dengan makanan istimewa.. Dan ramai juga suami yang tidak reti memujuk, bermain kata.. Tapi mudah bertoleransi bila diminta bantu sini dan sana.. Ketepikan kekurangannya dan ambillah kelebihannya.. Pasti kamu juga akan rasa bertuah beroleh suami seperti dia.  "Moga-moga dia berubah hati.. Kembali 'memandang tinggi' kehadiran seorang suami..

"Sedangkan lidah lagi tergigit, apa pula suami isteri, buang yang keruh, ambillah yang jernih.. Baru teguh peribadi. Wahai teman bergelar isteri, marilah kita muhasabah diri.. Pohon keampunan dari Ilahi agar cinta-Nya bersemi kembali.. Banyakkan istighfar dan juga sedekah, kerana itu
janji Allah, setiap kebaikan pasti terserlah..
Susunkan jemari, pintalah kemaafan dari lelaki bernama suami.. Jangan bertangguh dan jangan lengah.. Bimbang maaf tiada serinya lagi..

Mudir Ar Rashid Al Baghdadi

Pencen Awal

Info untuk sesiapa yg ingin pencen awal

A.Pegawai Kerajaan Lantikan Sebelum 12 April 1991

i.Syarat umur  Wanita mencapai umur 40 tahun.

ii.Lelaki umur 45th

iii.Genap berkhidmat 20th (240 bulan)

iv.Bayaran pencen 50% dari gaji terakhir

B.Pegawai Kerajaan Lantikan Selepas 12 April 1991

i.wanita dan Lelaki genap umur 40 tahun

ii.Genap Perkhidmatan 25 tahun(300 bulan)

iii.Bayaran Pencen 60% dari gaji terakhir

iv.Bayaran Pencen akan mula dibayar selepas sampai umur 45th bagi Wanita dan 50th bagi Lelaki


i.Bayaran Gratuity akan dibayar selepas genap 10th (120 bulan) bertugas.

ii.Bayaran Pencen akan dibayar selepas sampai umur persaraan wajib samada 55/56/58/60 yg di tanda tangan semasa pilihan Pencen.

Sila rujuk Laman Web JPA.

Sharing is caring ;)

Tuesday, 14 October 2014

Allah Maha Tahu

Secebis Kisah Dari Al-Azhar, Kaherah

Seorang guru yang separuh umur berjalan-jalan santai bersama seorang remaja, salah seorang di antara murid-muridnya di sebuah taman.

Di sela-sela waktu terdengar ketawa kecil anak remaja tersebut..

Mereka kelihatan sebagai kawan yg sangat akrab walaupun dgn perbezaan usia yg sangat zahir.
Inilah keistimewaan seorang murabbi yg ikhlas.

Sedang berjalan, mereka terlihat sepasang kasut yang sudah usang dan hampir reput bersama beberapa barangan peribadi tukang kebun yg usang.

Remaja itu melihat gurunya sambil mengusul:

"Bagaimana kalau kita usik tukang kebun ini dengan sembunyikan kasutnya, kemudian kita berlindung di belakang rimbun? Dia datang, pasti terkejut.. Jom kita tengok bagaimana dia terkejut dan cemas! He he”

Guru yang alim dan bijak itu menjawab:

"Anakku, tidak elok kita berseronok dengan mempermainkan orang, apatah lagi pada orang yg susah. Kamu kan seorang yang senang, dan kamu boleh sahaja menambah kebahagiaan untuk orang tu? Sekarang saya cadangkan kamu masukkan beberapa keping duit kertas ke dalam kasutnya, kemudian saksikan bagaimana respon tukang kebun tu?"

Pemuda itu terpegun dengan usulan gurunya, bersetuju dan segera berjalan utk memasukkan wang ke dalam kasut tersebut.

Kemudian mereka bersembunyi di belakang rimbunan pepohon..

Selang beberapa waktu, datanglah seorang lelaki dalam lingkungan 40 an, bajunya basah dgn peluh, sambil mengibas-ngibaskan kotoran dari pakaiannya. Dia berjalan menuju tempat barangan yang tinggalkan.

Beliau memasukkan kakinya ke dalam kasut, merasai sesuatu di dalamnya. Dia cuba keluarkan, bila dilihatnya benda asing itu adalah wang kertas, mukanya berubah, dia terpegun.
Ada beberapa keping dalamnya!!

Dia memeriksa sebelah lagi, mukanya hampir2 pucat melihat wang yg lebih banyak!!!

Dia menatap wang itu berulang-ulang, seolah-olah tidak percaya dengan matanya.

Dia melihat ke segala penjuru, seolah-olah mencari orang disekitarnya.. mungkin nak bertanyakan sesuatu..

Beliau mendapati dirinya kesaorangan!!

ngan segera ia memasukkan wang itu ke dalam sakunya dan terus berlutut sambil melihat ke langit dan menangis. Dia berteriak dengan suara tinggi, seolah-olah berbicara dengan Allah Ar Razzaq (Pemberi Rezeki)

“Aku bersyukur kepada-Mu, Ya Allah, Tuhanku.

Wahai Yang Maha Tahu, isteriku sakit dan anak-anakku kelaparan. Mereka belum menjamah apa2 pun hari ini.

Engkau telah menyelamatkanku, anak-anak dan isteri dari kecelakaan ini ya Allah".

Dia terus menangis dalam waktu cukup lama sambil memandang ke
langit sebagai ungkapan rasa syukurnya atas kurnia dari
Allah Yang Maha Pemurah.

Murid tadi, sangat terharu dengan apa yang dilihat. Air matanya meleleh tanpa dapat dibendung.

Guru yang bijak terus bersuara:

“Bukankah sekarang kamu rasa lebih bahagia
dari mengusik orang lain dan lucu melihat orang yg kehilangan barangan?”

Pemuda itu segera menjawab,

“Harini aku mendapat pelajaran yang tidak akan mungkin aku lupakan seumur hidupku. Sekarang aku baru faham makna kalimah yang dulu belum aku fahami sepanjang hidupku:

“Ketika kamu memberi, kamu akan mendapatkan kebahagiaan yang lebih banyak dari pada kamu mengambil”.

Gurunya melanjutkan

"Sekarang ketahuilah bahawa pemberian itu bermacam-macam:

• Memaafkan kesalahan orang di saat kita mampu membalas
dendam, adalah suatu pemberian.

• Mendo’akan teman dan saudaramu di belakangnya (tanpa pengetahuannya) adalah suatu pemberian.

• Berusaha utk berbaik sangka dan menghilangkan sangka buruk darinya juga satu pemberian.

• Menahan diri dari membicarakan aib saudaramu di belakangnya, adalah satu pemberian lagi.

*Ini semua adalah pemberian dari Allah, supaya kesempatan memberi tidak hanya dibuat oleh orang-orang berada sahaja.
Jadikanlah semua ini pelajaran, wahai sahabatku!

Semoga bermanfa'at.